Verkenning van een land-schap

Trivialiteiten en andere waardevolle verhalen gesprokkeld langs Vlaamse Ardennen wegen.

donderdag 12 november 2009

Wat hebben Matisse en Jan Oelbrandt gemeen?


Chorease, een creatief dansgezelschap uit Herzele onder leiding van Mieke Devriendt, werkte de afgelopen twee jaar aan een nieuwe dansvoorstelling op muziek van componist-muzikant Jan Oelbrandt. Jan Oelbrandt, ook bekend als DobroJean, schreef in opdracht van Chorease ruim 60 minuten muziek die diende als basis en ondersteuning van een nieuwe dansproductie. Het thema van de voorstelling is een jaar uit het leven van een schrijfster. Chorease en Jan Oelbrandt stellen het resultaat van deze samenwerking voor op zaterdag 14 en zondag 15 november in de Steenoven in Herzele.

Het dansgezelschap is al negen jaar actief in Herzele en bracht verschillende gelegenheidsproducties tot stand in Zottegem, Mere, Sint-Lievens-Esse en Lierde. In 2005 behaalde Chorease een finaleplaats op het Festival van Hedendaagse Amateur-dans (Dans.impact) in Bornem met de act “Cut the Bullshit”. De muziek werd toen ook gecomponeerd door Jan Oelbrandt. Het dansgezelschap bracht in 2006 haar eerste avondvullende productie “Goban”. Jan Oelbrandt componeerde voor die gelegenheid het themanummer. Het is de eerste keer dat Chorease voor de integrale productie gebruik maakt van composities die speciaal voor de voorstelling werden gemaakt. Voor muzikale duizendpoot Jan Oelbrandt is deze opdracht een uitstapje naar meer instrumentale en voor dans interpreteerbare composities. Chorease neemt u met deze productie mee naar het Nice van 1954. De dood van Matisse in dat jaar speelt een cruciale rol in de verhaallijn van de dansvoorstelling. “All things considered, there’s only Matisse” is echter geen historische schets, wel een inspiratiebron voor meer dan 20 dansers van divers pluimage en met verschillende dans-achtergronden. Mieke Devriendt is er met de hulp van Lies Drieghe in geslaagd om alle ideeën en improvisaties te bundelen en er een verrassend dansspektakel van te maken dat totaal anders is dan alle vorige Chorease-producties.

Chris De Smedt (CDS): Tussen de vorige productie “Goban” en dit Matisse-verhaal zitten drie jaar. Waarom zo lang gewacht om een nieuwe voorstelling te maken?

Mieke Devriendt: “Je hebt na elke productie toch een tijdje nodig om te herbronnen. Bovendien werken wij niet met professionele dansers, het zijn allemaal mensen die overdag naar school gaan of werken en voor de kindjes moeten zorgen. De repetities blijven beperkt tot maximum twee per week. Dan heb je natuurlijk wat meer tijd nodig om tot een bevredigend resultaat te komen. Chorease werkt met veel inbreng van de dansers. Het is niet zo dat ik de hele choreografie en regie op voorhand maak en de dansjes ‘aanleer’. Alle dansers werken mee aan het creatieproces. Ze hebben heel veel inspraak. De verhaallijn is tot stand gekomen na een brainstorm onder de leden. Een belangrijk element in deze productie is de muziek die speciaal voor de voorstelling werd gecomponeerd. Die komt niet zomaar tot stand. Ook hier moet er overlegd en samengewerkt worden.”

CDS: Mensen die met muziek bezig zijn in de regio kennen Jan Oelbrandt van diverse optredens of als gitaarleraar aan de muziekacademies van Aalst, Geraardsbergen en Herzele. Hoe kom je als componist bij een dansgezelschap terecht?”

Jan Oelbrandt: “Ik ken Chorease al jaren en vind dat ze boeiend bezig zijn. De compositie die ik in 2005 maakte voor de deelname aan Dance.impact was meteen een schot in de roos. Ook het themanummer ‘Chesswaltz’ voor de vorige productie viel in de smaak. Daarom had ik voorgesteld om bij een volgende productie de muziek op maat te maken. Belofte maakt schuld.”

CDS: De titel van deze productie is “All things considered, there’s only Matisse”. Wat verklapt dit over de voorstelling?

Mieke Devriendt: “Chorease is meer dan een dansgezelschap. Wij zijn een groep van mensen die graag dansen, maar die daarnaast ook andere interesses en kwaliteiten hebben. Dit maakt dat er heel wat potentieel in de groep aanwezig is om er iets ‘meer’ van te maken. Deze keer zijn we van de meerwaarde die het programmaboekje moest hebben vertrokken om de verhaallijn uit te werken. Het concept is opgebouwd rond het jaar 1954, toevallig het jaar waarin de kalender samenvalt met deze van 2010...De voorstelling gaat over een schrijfster die rond een specifiek jaar uit haar leven (1954) een boek schrijft. We hebben de gebeurtenissen van dat jaar opgezocht, de dood van Matisse is er een van. “All things considered, there’s only Matisse” is een uitspraak van Picasso. Wij gebruiken hem als kwinkslag, om het leven van de schrijfster wat te relativeren. “

CDS: Het verhaal speelt zich af in de jaren ’50. Betekent het ook dat we muziek mogen verwachten uit die periode?

Jan Oelbrandt: ”Neen, het is ook nooit de bedoeling geweest een retro-voorstelling te maken. De uitvoering is hedendaags, met verschillende stijlen muziek. Sommige zijn abstracte elektronische nummers, andere honderd procent akoestisch, en nog andere een mengeling van beide. Er zitten natuurlijk wel elementen in die refereren naar de jaren ‘50, maar niet constant en niet nadrukkelijk. Ik heb mij uiteraard wel verdiept in het leven van Matisse, zijn werk en de tijdsgeest. Zijn schilderijen zijn markant te noemen. Je ziet onmiddellijk dat het een ‘Matisse’ is. Dat vind ik fantastisch. Het eigenzinnige van de kunstenaar zit ook in mijn composities. Daarom breng ik enkele nummers ook live, niet alles, want dat was technisch niet haalbaar.”

CDS: We hebben uit goede bron vernomen dat je pas mama bent geworden. Hoe combineer je dat met de voorbereidingen van een grote dansproductie?

Mieke Devriendt: “Chorease is een fantastische groep mensen die zich geweldig inzetten. Ook de familieleden en vrienden van de dansers hebben zich bereidwillig getoond om mee te helpen. Ik ben geruggesteund door Lies Drieghe die de coördinatie op zich heeft genomen terwijl ik hoogzwanger en pas bevallen was. En bovenal...ik heb heel lieve ouders en schoonouders waar onze dochter altijd terecht kan.”

Meer info:  www.chorease.be, tel: 053- 62 71 88



Geen opmerkingen: